Deze leraar vindt de vier dezelfde namen in zijn klas vanwege de spelling verschrikkelijk
‘Ja, ik ben heus wel wat gewend sinds ik voor de klas sta. Maar deze vier namen in mijn klas? Daar krijg ik helemaal een error van, want ze zijn allemaal hetzelfde, maar net anders door de spelling. Dit kan toch niet meer? Hoe moeten leraren dit nog uit elkaar houden?
Het gaat om de namen Justice, Justis, Justies, Justus. Hoe dan? Allemaal spreek je ze hetzelfde uit, maar ja, ze zijn niet hetzelfde.
Een subtiele verandering in een letter kan ervoor zorgen dat de naam ineens fout is, en dit kan niet alleen leiden tot verwarring, maar ook tot ongemakkelijke situaties waarin een kind zich minder gezien voelt. “Sorry, Justus, ik bedoelde Justies, moet je dan maar weer zeggen. Pfff hoe red ik me hier dan uit een heel schooljaar lang? De angst om een naam verkeerd te spellen, en dus een van de leerlingen per ongeluk tekort te doen, is constant aanwezig. Ik weet dat het allemaal andere kinderen zijn, maar die namen… Hoe kunnen ouders dit zo kiezen voor hun kind?
Ik ben continu bezig met wie nou wie is, en hoewel ik elke leerling met evenveel aandacht probeer te benaderen, kan het gewoon lastig zijn als hun namen zó op elkaar lijken. Het gebeurt zo vaak dat ik het even niet meer weet, en dat zorgt voor onnodige stress tijdens mijn werk.
Het is duidelijk dat de unieke spelling van namen een uitdaging kan vormen voor zowel de leraar als de leerling. Hoewel het belangrijk is dat kinderen hun eigen identiteit kunnen uitdrukken, zou het misschien helpen om na te denken over de praktische kant van het gebruik van zulke variaties in een klasomgeving. Uiteindelijk wil elke leraar gewoon lesgeven zonder zich zorgen te hoeven maken over een spelfout in een naam, en wil elk kind zich gezien en begrepen voelen.’